top of page
חיפוש

הנחיות מקדימות בענייני רכוש בייפוי כוח מתמשך

משה כדריה, עורך דין ונוטריון

מוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך.


 

מבוא

ייפוי כוח מתמשך כולל הנחיות מקדימות בנושאי רכוש, טיפול רפואי ועניינים אישיים וכן הנחיות מקדימות כלליות. ההנחיות המקדימות בענייני רכוש תומכות בהנחות הכלליות של ייפוי הכוח ומקלות על מיופה הכוח למלא את רצונו של הממנה.

 

אילו הנחיות מקדימות כלליות חשוב לקבוע בייפוי כוח מתמשך?

ההנחיות הכלליות בייפוי כוח מתמשך נוגעות בעיקרן למיופה הכוח וליחסיו עם גורמים אחרים. ראשית, חשוב לקבוע בצורה ברורה מתי, ובאילו נסיבות, ייפוי הכוח ייכנס לתוקף ומיופה הכוח ייכנס לתפקידו. בנוסף, הממנה רשאי להחליט אם הוא מייפה את כוחו של אדם אחד בלבד לנהל את כל ענייניו, או מעדיף לייפות את כוחם של מספר אנשים ולהגדיר לכל אחד מהם תחומי אחריות ברורים.

 

האם ניתן לשלם למיופה הכוח תמורת ביצוע תפקידו?

החוק אינו מגדיר מה יקבל מיופה הכוח בתמורה למינויו, אם בכלל, ומתמקד אך ורק בבעלי מקצוע ואנשים שונים שלא ניתן למנות כמיופה כוח. למשל, עורך הדין שעורך את ייפוי הכוח, אדם שאינו בגיר או שאינו כשיר וכדומה. מכאן, שהממנה רשאי לקבוע שמיופה הכוח יקבל שכר תמורת מילוי התפקיד, להגדיר את היקף השכר מראש, ולקבוע גם אילו הוצאות ישולמו למיופה הכוח על מנת שיוכל למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר.

 

מהי חשיבותן של הנחיות מקדימות בענייני רכוש?

ניהול רכושו של אדם שאינו כשיר לקבל החלטות בעצמו הוא עניין רגיש שעלול להיות מורכב ולהוות פתח לקונפליקטים בין מיופה הכוח לבני משפחתו של הממנה, כמו גם בין ההנחיות לבין מגבלות החוק. קונפליקטים אלה עשויים להתגלגל למאבקים משפטיים ארוכים ויקרים ובסופו של דבר לא רק שרצונותיו של הממנה לא יתמלאו במלואן, אלא גם הרכוש שלו עשוי להיפגע בשל כך.

 

מהם תפקידיו של מיופה כוח לענייני רכוש במסגרת ייפוי כוח מתמשך?

בין אם הממנה קבע מיופה כוח אחד לכל ענייניו – הרכוש, הבריאות והעניינים האישיים – ובין אם קבע מיופה כוח שונה לכל תחום, הרי שתפקידו של מיופה הכוח לעניינים רכושיים הוא ברור – הוא מופקד על קבלת ההחלטות הנוגעות לכלל הרכוש שהוגדר מראש על ידי הממנה בייפוי הכוח.

 

האם ישנה מגבלה כלשהי בנוגע לענייני רכוש בייפוי כוח מתמשך?

בעת עריכת ייפוי כוח מתמשך, הממנה רשאי להגביל את מיופה הכוח לנכסים הקיימים בעת עריכת המסמך, או להרחיב את אחריותו גם לרכוש עתידי, כמו ירושה צפויה, כספי קצבאות עתידיות וכדומה. בסופו של דבר הממנה הוא שקובע אילו החלטות רכושיות ובאילו נושאים המיופה יהיה רשאי לקבל ואילו לא.

 

אילו עניינים רכושיים חשוב להסדיר באמצעות ייפוי כוח מתמשך?

בדרך כלל נהוג להסמיך את מיופה הכוח לטפל בחשבון הבנק של הממנה ובניהול נכסי הנדל״ן וכלי הרכב שברשותו, כמו גם בניהול של עסקיו וההשקעות השונות שלו. עוד נהוג להפקיד את מיופה הכוח לקבל החלטת הקשורות בזכויות פיננסיות ופנסיוניות, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. לבסוף, ניתן להרחיב את תחומי האחריות של מיופה הכוח גם לחשבונות בנק משותפים, מתנות, תרומות, הלוואות, סיוע כספי לבני משפחה וכמובן, לטיפול בהתחייבויות כספיות, החזרי חובות, הוראות קבע ותביעות כספיות שהממנה מעורב בהן.

 

מדוע חשוב לוודא שההנחיות המקדימות בתחום הרכוש הן מפורטות?

ראשית, ברור שככל שההנחיות המקדימות – הרכושיות והאחרות -  יהיו מפורטות וברורות, כך הממנה יוכל לוודא שמיופה הכוח יממש את רצונותיו באופן המדויק ביותר. יחד עם זאת, הוראות מפורטות בענייני רכוש נועדו גם להגביל את כוחו וסמכויותיו של מיופה הכוח על מנת למנוע ממנו לנצל לרעה את כוחו. מכאן, שככל שלממנה רכוש מורכב יותר, כך עולה חשיבותן של הנחיות מקדימות מפורטות.

 

באילו מקרים כדאי לערוך את ההנחיות הרכושיות בסיועו של עורך דין בעל ידע כלכלי?

הנחיות רכושיות בכלל, ובעיקר כאשר מדובר ברכוש מורכב, מומלץ לערוך בסיוע עורך דין בעל ניסיון בכתיבת הנחיות מקדימות רכושיות. עורך דין כזה  יידע כיצד לנסח את ההנחיות בצורה שאינה ניתנת לפרשנויות שונות ושתמנע ככל שניתן קונפליקטים עתידיים, קשיים במימוש רצונותיו של הממנה, ותמנע את הצורך להיזקק לקבלת הוראות מבית המשפט לצורך ביצוע פעולות על ידי מיופה הכוח בהתאם לייפוי הכוח. חשוב מכך, הוא יסייע לממנה לצפות תרחישים כלכליים עתידיים שונים, לערוך הנחיות מדויקות לכל תרחיש אפשרי, ואף להותיר הנחיות כלליות יותר עבור תרחישים שלא ניתן היה לצפות.

 

מדוע חשוב לערוך את ההנחיות המקדימות בייפוי הכוח המתמשך רק באמצעות עורך דין שהוכשר והתמחה בכך?

תפקידו של עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך הוא לוודא שאתם עורכים אותו מרצונכם החופשי וכי אתם מבינים בצורה ברורה ומעמיקה את המשמעות של סעיפיו השונים והשלכותיהם. עורך הדין יערוך את ההנחיות המקדימות לאחר שילמד ויכיר אתכם ואת משפחתכם, בהתאמה מלאה לצרכיכם ולרצונותיכם. במסגרת ההנחיות המקדימות, תינתן התייחסות מפורטת לכל תחום בחיים, בו תידרש מעורבות מיופה הכוח, יועלו שאלות לגבי מצבי חיים שונים ויינתנו פתרונות לשאלות שיתעוררו בעתיד, והכל – במטרה שמיופה הכוח יוכל לפעול ולממש את רצונו של הממנה, גם כאשר לא ניתן יהיה לברר את דעתו. לצורך כך נקבע בחוק כי רק עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת לעריכת ייפוי כוח מתמשך יהא רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך.

 

עורך דין משה כדריה הוסמך בשנת 2017 לערוך ייפוי כוח מתמשך, וכן מנהל קבוצות ווצאפ של עורכי דין העורכים ייפוי כוח מתמשך – במסגרתן מועלות שאלות וניתנות תשובות לשאלות שונות המתעוררות בפרקטיקה בקרב עורכי דין העורכים ייפוי כוח מתמשך. בנוסף, מרצה עו"ד כדריה בימי עיון והשתלמויות מקצועיות של עורכי דין העוסקים בתחום, ונועדו להעלאת רמתם המקצועית של עורכי הדין בתחום ייפוי הכוח המתמשך.

7 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבנקים מערימים קשיים על מיופי הכוח בייפוי כוח מתמשך – כיצד מתמודדים?

משה כדריה, עורך דין ונוטריון מוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי עליו חותם אדם כאשר הוא בריא וצלול בדעתו, על מנת להכין את הקרקע ליום בו יהיה, חלילה, במצב שבו לא יוכל לשלוט על

bottom of page